Saturday, August 28, 2010

bicara tentang wanita

assalamualaikum kengkawan sume.
hari nie saye nak berkongsi ng kengkawan tentang ape yg telah saye pelajari dalam bulan ramadhan nie.

seperti yg kite sedie maklum, dalam bulan ramadhan nie, perkara yg sangat menduga iman seorang lelaki adalah perempuan.perempuan adalah makhluk ciptaan Allah yang cantik di atas muka bumi ini. sebagai seorang lelaki, kite seharusnya menghargainya, bukan menyakitinya.

perempuan dimuka bumi ini diceritakan terbahagi kepada 4 kumpulan.

kumpulan pertama:
"perempuan yang cantik rupa paras, tetapi kurang agamanya"

dalam kategori ini, persepsi seseorang perempuan itu merasekan dirinya sangat cantik dengan anugerah yg Allah kurniakan kepada nya. dan padanya, adalah sangat rugi jika tidak memperagakan dan menonjolkan kecantikannya kepada orang ramai.
maka dengan itu, tidak bertudung lah mereka, bersendat2 la pakaian mereka dan berbudaya barat la mereka.

kumpulan kedua:
"perempuan yang kurang cantik rupa paras, tetapi lebih agamanya"

dalam kategori ini, mereka lebih melakukan pendekatan kepada Allah kerana ini adalah ujian kepadanya di muka bumi ini. dilahirkan kurang penarikan dari segi rupa paras, tetapi dikurniakan hati yg suci untuk mendekatkan diri kepada agama Allah.maka dengan itu, pemakaian mereka sangat menutup aurat, bersih hati dan menyelamatkan lelaki daripada mendapat dosa apabila memandang mereka.

kumpulan ketiga:
"perempuan yang cantik, dan lebih agamanya"

dalam kumpulan ini,adalah sangat sedikit boleh kita jumpa pada zaman sekarang dengan kehidupan sosial, penyebaran budaya barat. bagi lelaki, jika mendapat seorang isteri yg berada dalam kumpulan ini, adalah 1 bonus bagi mereka yg Allah kurniakan di atas ketaatan mereka beramal dan menunaikan kewajiban sebagai seorang hamba di muka bumi ini. perempuan dalam kumpulan ini digambarkan cantik rupa paras, lengkap agamanya.seorang perempuan yg taat dan menjaga aurat dengan sempurna.

kumpulan keempat:
"perempuan yang kurang cantik, dan kurang agamanya"

kumpulan terakhir ini adalah kumpulan yg paling diuji oleh Allah. mereka diuji dengan kekurangan kecantikan, dan dilekakan dengan budaya2 serta kehidupan sosial.makanya mereka ini jauh dari agama, tidak menjaga kesucian sebagai seorang perempuan. hanya mereka yang pandai kembali kejalan yang benar sahaja dapat selamat dari api neraka dan golongan mereka yg terselamat ini juga sangat jarang kita lihat pada zaman sekarang ini.


jadi kawan2 saya sekalian, renung2 kanlah untuk kebaikan kita bersama.

"perempuan yang cantik dan lebih agamanya adalah untuk lelaki yg beriman dan beramal soleh"

No comments: