Monday, January 11, 2010

aku dan gitar


hari nie aku nak cite skit tentang perjalanan hidup aku dalam bermain gitar.
cite nie bermule mase aku dalam tingkatan 4.kalu xsilap da nak penghujung taun gak la.
mase tuh da cuti sekolah dah.

pd 1 ari yg indah lagi permai, aku yg dalam keadaan bosan n tepu xtau nak watpe,bergerak la pegi uma mmbe aku yg namenye syafiq.
sebab dulu aku memang slalu lepak2 kat uma die.
tp aritu bile aku datang jep,die kuar uma ngan pegang gitar.
aku agak pelik gak.bile mase la die nie men gitar.
patu die cite la kat aku yang sebenarnye die kat sek teknik memang ad blaja men gitar ngan mmbe2 die kat sane.
patu mase cuti sek nie mak die suro die besihkan stor kat uma,tgh die besih kan skali die jmpe gitar kat dalam stor tuh.
die tanye la mak die,patu mak die cite la dulu ayah die pemain gitar.
pe lagi,seronok ar die dapat gitar kan.

patu aritu gak die men la lagu2 yang die da blaja depan aku.
peh,siyes cakap...1st time dapat tgk orang men gitar secare live depan bijik mate aku sendiri.
memang masyuk oOo..
memang bez sangat + kagum die bole petik gitar sebegitu bez.
hari tu gak aku mntak die ajar aku cane nak men gitar.
so dengan itu,bermula lah pembelajaran aku bermain gitar.

stat dari hari tu,tiap2 petang aku g uma die tuk blaja men gitar.
1st time aku blaja,aku xblaja chord,tapi menghafal tali mane yang perlu aku tekan tuk bunyikan 1 note.
lebih kurang dalam 1 bulan blaja,akhirnya aku berjaya gak abiskan 1 lagu.
nie la lagu pertama aku blaja:cintamu mekar di hati

kekadang ad la gak aku pnjam gitar syafiq nie bawak balik uma.sesaje nak tnjuk depan famili yang aku da reti men gitar kan.huu~
patu pd 1 ari,tetibe mak aku offer nak belikan aku gitar.alangkah gembirenye ati time tu.
xsangke mak sendiri nak belikan aku gitar...
dengan itu,make aku memiliki gitar sendiri.walaupown xmahal mane,tapi gitar tu memberi aku 1 sentimental value di mane ianya diberi oleh ibu kandung tersayang.huhu~

dengan berbekalkan ilmu nie saje,aku fowardkan ke plkn.
aku ingat lagi mase g plkn,aku sorang jep yang mantul bawak gitar.
sume orang pandang.pelik la kan..datang2 jep da bawak gitar.
malam 1st kat plkn,da ramai gile datang dorm aku coz nak pnjam gitar.
rpenye kat sane,ramai sangat yang pro gitar.

makin semangat ar aku belajar.dari plkn la aku kenal chord2 gitar.
bagaimana bentul chord A,B,C,E dan seterusnya.
dari plkn gak aku blajar scrumming ngan plucking.
dari plkn gak aku berjaya menghabiskan lagu Hotel Carlifonia.
aku blaja gak wat lagu2 menyentuh ati.
ad sorang nie die ajar aku lagu yang die cpte sendiri,tapi xdapat nak abiskan.
sekarang aku da berjaye abiskan,tp xtau la pade orang len bez ke x.
huu~

kekadang ad gak orang tanye,kenape xwat band ke kan.
ad gak membe2 ajak,tapi aku xnak.
aku men gitar bukan sebab nak wat band or pape..
juz pade aku,gitar tu peneman ketike aku kesunyian.hihi..
dan sekarang,pade aku harta yg paling berharga yg aku ad,gitar nie jep la~



No comments: