Sunday, March 14, 2010

sebuah kisah untuk kamu semua

Assalamualaikum sume.hari nie abg lan nak kongsi ng kengkawan 1 cerite yg boleh kite amk iktibar dan teladan dalam hidup nie.hayati lah cerite dibawah nie k?

Beberapa tahun yg lalu, ibu saya telah meninggal dunia disebabkan penyakit misteri. Saya selalu berfikir macam mana keadaan ibu di syurga, adakah dia dalam keadaan sihat. Ibu saya mesti berasa sedih kerana tinggalkan suami yang tidak pandai menjaga anak dan rumah dengan baik kerana saya berfikiran begitu.




Pada suatu hari, ayah terpaksa meninggalkan saya yg tengah tido kerana 'emergency work'. Memikirkan nasi yang masih ada, ayah mengoreng telur. Ayah memberitahu saya yang tengah tidur dan keluar dari umah.


Dengan tanggungjawab ayah di luar, saya tahu dia teramatlah penat .
Ayah mencium n peluk saya ala kadar dan terus pergi tido tanpa makan malam. Semasa ayah nak baring, ayah terdengar mangkuk porcelain pecah n cecair tumpah. Bila ayah buka blanket, ayah nampak mangkuk berisi instant noodle pecah n messy dalam bedsheet n blanket.


Ayah marah lalu mengambil, hanger dan memukul saya. Saya tidak menangis tapi memberitahu: -


"saya sangat lapar, tapi tak ada nasi. Jadi saya decide utk makan noodles. Saya teringat ayah kata tak boleh guna dapur gas kalo tak ada org tua di umah. Jadi saya pergi bilik air dan gunakan air panas shower utk membuat noodles utk saya dan ayah. Ayah tidak balik umah lagi so saya menyimpan noodles tu dalam blanket kerana takut ia akan menjadi sejuk. Saya terlupa nak memberitahu ayah kerana saya syok bermain dgn patung...maafkan saya ayah..."


Air mata berlinangan tetapi ayah tak nak menangis depan saya. Ayah terus masuk bilik air n membuka shower dan terus menangis. Selepas tu, ayah memeluk saya dengan erat n menyapu ubat ke buttock saya sambil menidurkan saya. Ayah membersihkan bilik tidonya. Selepas siap membersihkan bilik, ayah menjenguk saya, dan waktu itu saya sedang menangis melihat photo mak dan bukannya menangis kerana kesakitan.


Waktu tu, saya sudah tujuh tahun. Ayah sedaya upaya memberi kasih sayang seperti ayah n ibu, n memenuhi segala kehendak saya. Tapi..


Tidak lama selepas tu, ayah memukul saya kembali. Kali ni ayah saya teramatla kesal. Cikgu menelefon ayah memberitahu saya tidak hadir kelas. Ayah mengambil time off dan mencari saya di rumah for explaination. tapi saya tidak ada di umah. Ayah terjumpa saya di kedai computer games. Ayah membawa saya ke umah dan sebat saya. Saya x cakap apa2. Saya memberitahu hari ini ada 'talent show' dan pihak sekolah telah menjemput ibu utk hadir. Oleh kerana saya tak ada ibu, saya tidak mahu join show tersebut n decided utk tidak hadir ke sekolah.


Setahun berlalu. Kini musim christmas. Kali ni saya membuat masalah lg. Semasa ayah balik penat dari kerja, ayah mendpt call dari post ofis. postman tu memberitahu, yg saya tlh mengantar beberapa pucuk surat tanpa alamat. ayah marah lalu memukul saya. Saya hanya meminta maaf. Ayah menolak saya ke tepi lalu pergi ke pejabat pos utk mengambil surat tersebut.


Ayah menanya saya atas sikap keterlaluan saya. Saya memberitahu, surat tersebut adalah utk ibu. Ayah menanya saya kenapa antar banyak dalam satu masa. Saya kata saya selalu menulis surat utk mak tetapi setiap kali saya gi peti surat, saya tak dapat antar kerana saya kcik dan pendek. Tapi ari tu saya pergi, saya dapat mencapai peti surat tersebut, so saya mengantar kesemua surat tersebut.


Selepas mendengar kata2 saya, ayah tergamam dan tidak tahu apa nak cakap. Ayah memberitahu saya, "ibu di syurga. Kalo nak cakap apa2, just bakar surat n apa yg awak nak katakan akan sampai ke mak awak." Lepas saya mendengar kata2 ayah, saya calm dan terus tido dgn nyenyak. Tapi ayah terus membakar surat tersebut, tidak berdaya utk membaca isi kandungan tersebut.


Rupanya ayah terbaca salah satu kandungan surat yg saya tulis tersebut:


Dear mak,
Saya amat merindui awak. Hari ni di sekolah ada 'talent show' n pihak sekolah telah menjemput ibu utk hadir utk pertunjukan tersebut. Since awak tak ada, saya tek menyertai pertunjukan tersebut. Saya tidak mahu memberitahu ayah kerana dia pasti akan menangis n merindui awak. Ayah mencari saya. Utk hide kesedihan saya, saya pergi ke salah satu kedai komputer dan bermain games kat sana. Ayah rasa curiga, lalu marah dan memukul saya, tetapi saya tidak memberitahu reason sebenar.


Mak, ayah selalu merindui mak n setiap kali dia mengingati awak, dia akan masuk ke bilik menangis keseorangan. Saya rasa kami teramatlah merindui mak. Tapi mak, saya start lupa macam mana rupa awak. Boleh tak awak datang dlm mimpi saya. saya terdengar, kalo kita memeluk gambo org yang dirindui, mereka akan dtg dalam mimpi, tapi mak, kenapa awak tidak dtg dlm mimpi saya?



Selepas membaca surat tersebut, ayah start teresak2. Saya dengar tapi saya diam sahaja. Sedih. Saya tahu jauh di sudut hati, ayah saya sedih kerana berasa dia tidak dapat menutup memenuhi tanggungjawab nya seperti ibu saya.





Mak,
Sekarang saya sudah besar dan berjaya membalas jasa ayah tapi saya semakin lupa wajah mak.
Maafkan saya mak. Saya tidak tahu mana gambar-gambar mak menghilang. Puas saya cari tapi saya tidak jumpa. Gambar kenangan saya dengan mak juga tiada dalam foto-foto lama. Maafkan saya ya mak. Malam ni saya akan balik kampong jumpa ayah. Saya terlalu rindukan ayah. Mak doakan saya dari sana yer. Entah kenapa, saya sangat rindukan dan ingatkan mak hari ni. Semoga mak tenang di sana.

p/s:thx kpd penulis asal.

No comments: